STRATEGICKÉ
ASPEKTY VÝROBY AUTOMOBILOVÝCH KOMPONENTOV NA SLOVENSKU
Ing.
Alfréd Richter, splnomocnenec vlády SR pre automobilový priemysel
ÚVOD
Program rozvoja automobilovej výroby SR zaujal širokú verejnosť svojimi cieľmi vo výrobe finálnych výrobkov, predovšetkým osobných automobilov. Podniky na druhej strane intenzívne sústreďujú aktivity na rozšírenie výroby automobilových komponentov. V tomto smere možno konštatovať súlad so stratégiou programu, pretože rozvoj výroby komponentov podmieňuje úspešnosť projektov finálnych výrobkov a okrem toho je príležitosťou pre diverzifikované uplatnenie sa veľkého počtu našich podnikov na globálnom automobilovom trhu.
V tomto príspevku uvádzame zovšeobecnenie niektorých skúseností získaných pri iniciatívach a projektoch na rozvoj výroby automobilových komponentov na Slovensku.
ŠTRUKTURALIZÁCIA
AUTOMOBILOVÝCH KOMPONENTOV
Každý automobil obsahuje niekoľko tisíc súčiastok, ktoré sa v rozmanitých variantoch združujú do funkčných uzlov a agregátov. Rozmanitosť komponentov je aj dôvodom rozmanitosti ich výroby a dodávok.
V súčasnosti sa u nás komponenty automobilov rozlišujú najmä podľa príslušnosti k výrobným odborom a hlavnej technológii (mechanické diely, elektrosúčiastky, gumárenské výrobky a pod.). Táto klasifikácia je dôležitá z hľadiska potenciálu výrobných kapacít pre vstup do dodávateľskej siete, riešenie sériovosti, limitných nákladov a ďalších výrobných atribútov. Nepostačuje však na analýzy trhov, spôsobov predaja a organizácie spolupráce so zahraničným partnerom. Uvedieme preto ďalšie dôležité triediace znaky pre automobilové komponenty.
1. Lokalizácia komponentov podľa konštrukčných celkov automobilov
- Komponenty na zabezpečenie pohybu. Patria sem napr. motory, prevodovky, nápravy, systém riadenia a brzdný systém
- Komponenty karosérie. Dielce skeletu karosérie a ostatné karosérne diely
- Komponenty vybavenia karosérie. Patria sem : sedadlá, palubné dosky, vybavenie interiéru, systémy osvetlenia, nárazníky a pod.
- Komponenty ovládania a riadenia. Monitorizačné prvky a ovládacie systémy a prístroje
- Komponenty zvyšujúce komfort prevádzky vozidla. Napr. : klimatizácia, audiotechnika
- Komponenty zvyšujúce bezpečnosť vozidla. Systém ABS, nafukovacie vankúše a i.
- Komponenty zabezpečujúce ekológiu prevádzky. Patria sem: katalyzátory, systémy znižovania spotreby
Komponenty, ktoré určujú kľúčové konkurenčné parametre finálneho výrobku z hľadiska bezpečnosti, spoľahlivosti, výkonu a identity sú zabezpečované dominantne v sieti finálneho výrobcu a platia tu najprísnejšie dodávateľské podmienky na kvalitu.
2. Na vzťah komponentov k finálnemu výrobku
- Komponenty používané pri montáži automobilu resp. pri zložitých opravách (napríklad dielce pre skelety karosérií)
- Náhradné diely - značkové a neznačkové. Značkové komponenty garantujú finálni výrobcovia a striktne predpisujú ich použitie pri opravách.
Príležitosť pre slovenských dodávateľov predstavuje export a reexport neznačkových komponentov, t.j. dodatočné úpravy u zahraničného partnera, ktoré ich transformujú na značkové.
3. Klasifikácia komponentov podľa životnosti a spôsobu použitia
- Komponenty s krátkou dobou životnosti (napríklad klinové remene, zapaľovacie sviečky, filtre) sa dodávajú cez všeobecnú obchodnú sieť. U týchto komponentov sú dôležité nízke ceny, dostupnosť na trhu, spotrebiteľské balenie a intenzívna podpora predaja.
- Základné komponenty s dlhou dobou životnosti. Určujú v podstate funkčnosť automobilov a ich kvalitu (napríklad motory a ich súčiastky, brzdové systémy, nápravy). Ich dodávky predpokladajú vysokú kvalitu a integráciu do siete finálneho výrobcu.
- Auto-príslušenstvo. Komponenty majú variabilné použitie v rôznych typoch automobilov. Spôsob dodávok a forma predaja je podobná ako u spotrebného tovaru (napríklad autorádiá, autoalarmy, spojlery, strešné nosiče)
4. Začlenenie
dodávateľských firiem do sietí
Napriek
značnej diverzifikácii dodávateľských firiem pre automobilový priemysel možno
vymedziť tri hlavné štrukturálne typy
a) Dodávateľská
sieť finálneho výrobcu
Princíp
výroby komponentov vo vlastnej firme bol dominantný v začiatkoch automobilovej výroby.
Ideou teda bolo vyrobiť všetko pre vozidlo vo vlastnej firme.
V
80-tych rokoch rad svetových výrobcov preferoval vlastnú výrobu komponentov.
Napríklad General Motors montoval automobily na 80 % z výroby vlastných divízií.
Tento
prístup vo všeobecnosti ustupuje v svetovej automobilovej výrobe. Čiastočne sa
uplatňuje v preferencii dodávok komponentov z dcérskych spoločnosti finálneho
výrobcu. Osobitne to platí pre kľúčové agregáty určujúce konkurencie schopnosť
automobilov. Tento smer reprezentujú na Slovensku najmä aktivity koncernu Volkswagen.
b) Dodávateľské
celosvetové firmy
Firmy
špecializujúce sa na dodávky komponentov vznikli pôvodne s vymedzenou orientáciou.
Rozvoj ich výrobkovej a technologickej špecializácie však prekonal dimenzie dodávok
do materskej firmy a v súčasnosti pôsobia ako globálni dodávatelia. Napríklad obrat
americkej firmy Delphi Automotive System bol
v roku 1995 vo výške 39,6 mld. DEM. V tejto oblasti konštatujeme doteraz nevyužitý
priestor pre slovenské podniky.
c) Nezávislí
stredne veľkí dodávatelia komponentov
Pružne
operujú na celosvetovom trhu automobilových komponentov nezávisle od vlastníckych
vzťahov. Princípom činnosti je operatívne využívanie trhových medzier.
Ich
úspešnosť je podmienená :
-
výrobkovou
a technologickou špecializáciou
-
dosiahnutím
ekonomickej škály v objeme výroby
-
splnením
medzinárodných štandardov kvality a obchodných podmienok
-
rozvinutým
systémom obchodných vzťahov
Napriek
tomu, že všeobecným trendom je nerozlišovanie, či je dodávateľom vlastná alebo
nezávislá spoločnosť, ak dodávky komponentov spĺňajú požiadavky kvality, ceny,
množstva a formy dodávok, je identifikácia typovej triedy dodávateľa dôležitá pre
formovanie strategických podnikateľských prístupov.
VÝVOJOVÉ
TRENDY V OBLASTI DODÁVOK KOMPONENTOV
Dôležitou
podmienkou rozvoja automobilových komponentov je rešpektovanie globálnych vývojových
trendov. Najdôležitejšie z nich sú :
Modularizácia
Trend
konštrukcie automobilov z modulov samostatne predmontovaných namiesto individuálnych
súčiastok začal v 80-tych rokoch. Dôvodom sú
nižšie náklady u výrobcov komponentov ako u finálnych výrobcov, zjednodušenie montáže a jej flexibilita,
skrátené inovačné cykly a pozitívne dôsledky na kvalitu finálnych výrobkov. Tento
trend intenzívne pokračuje aj ďalej a vytesňovanie výroby dielcov z finálnych
závodov je významnou charakteristikou budúcej automobilovej výroby. Modularizácia
zároveň je základom pre štandardizáciu činnosti výrobcov komponentov a ich
pôsobenia na globálnych trhoch.
Redukcia
počtu dodávateľov
Konkurenčný
tlak a racionalizácia výroby vedie k všeobecnému znižovaniu počtu dodávateľov
komponentov. Expertné analýzy hovoria o znižovaní počtu dodávateľov 5 až 10-
násobne. Niektoré štúdie predpokladajú, že z počtu viac ako 3000 dodávateľov I. úrovne v roku 1995
v Európe zostane iba 300 v roku 2000.
Teritoriálne
približovanie dodávateľských závodov k montážnym závodom
Je
dôsledkom tlaku na znižovanie logistických nákladov, zvyšovanie flexibility a
celkovej regionalizácie automobilovej výroby. Hlavné formy tohoto trendu sú:
-
výber
dodávateľa (podľa lokalizácie)
-
nové
investície najmä formou dodávateľských parkov v regióne finálneho výrobcu
-
budovanie
dodávateľských firiem v montážnych závodoch
Pyramídové
dodávateľské stratégie
Významným
trendom je postupná reštrukturalizácia siete dodávateľov automobilových komponentov
do pyramídovej architektúry. Typová schéma pyramídy je:
1. finálny výrobca automobilov
2. prvostupňoví dodávatelia komplexných agregátov
3. dodávatelia II. úrovne (pre prvostupňových)
4. dodávatelia III. úrovne (pre
druhostupňových)
Výrobca
koordinuje a má priame vzťahy len s prvostupňovými dodávateľmi. Títo zároveň
zodpovedajú za vývoj v oblasti komponentov, logistiku a koordináciu dodávateľov II.
úrovne.
Integrácia
dodávateľov a výrobcov
Súvisí
s trendom stabilizácie dodávateľských systémov, ich dlhodobými vzťahmi a
racionalizáciou. Jej hlavné formy sú:
a)
Dodávatelia v montážnom závode (fáza 1)
Pracujú off line -
využitie výhod efektívnej logistiky.
b)
Dodávatelia zapojení do finálnej montáže (fáza 2)
Dodávatelia montujú svoje komponenty do vozidiel
c)
Konzorcium dodávateľov a montážnych závodov
(fáza 3)
Dodávatelia
investujú do montážnych závodov a participujú na manažmente, výskume, vývoji a
obchode.
Reštrukturalizácia
dodávateľských systémov v celosvetovom meradle nie je univerzálna a lineárna.
Procesy sú v rôznych podmienkach na rôznej úrovni. Konštatuje sa, že :
-
podiel
tradičnej organizácie dodávateľských systémov ostane
významný aj po roku 2000
-
významný
pokrok je u najväčších výrobcov automobilov (napr. VW, Toyota, Ford)
-
najvyšší
stupeň reštrukturalizácie dodávateľskej siete súvisí s realizáciou nových stavieb
automobiliek
REINŽINIERING
DODÁVATEĽSKÉHO SEKTORU SR
K riešeniu
problematiky reinžinieringu dodávateľských podnikov vykonal splnomocnenec vlády SR
pre rozvoj automobilovej výroby s expertným tímom osobné návštevy a analýzy u
väčšiny súčasných a potenciálnych firiem.
Závery z týchto analýz sú :
· Konštatuje
sa existencia jadra novej štruktúry podnikov automobilovej výroby, ktoré splňujú
svetové konkurenčné štandardy a postupne „nabaľujú na seba ďalšie podniky“
Ako
príklady možno uviesť Volkswagen Bratislava s.r.o., Matador Púchov a.s., VSŽ Holding
a.s. Košice, GPA a.s. Košice
· Na
Slovensku pôsobí rad firiem strednej veľkosti, ktoré
sú zapojené do medzinárodných dodávateľských sietí, sú certifikované
podľa náročných noriem VDA 6, majú ujasnené rozvojové programy.
Ako
príklady možno uviesť VDA Nitra, VAB Prešov, Metalsint Dolný Kubín, Presskam
Bratislava a iné.
· Osobitnú
skupinu predstavujú firmy, ktoré identifikovali potenciál tohoto sektoru a intenzívne
sa snažia o vstup do celosvetového automobilového priemyslu.
· Na
druhej strane veľký počet podnikov s technologickým a pracovným potenciálom na
výrobu automobilových komponentov nemá ujasnené svoje strategické smerovanie.
Typické problémy sú : čakanie na impulzy zhora, osobitne na finančné dotácie,
čakanie na zahraničného investora, ktorý príde do podniku sám so zaujímavou
ponukou, ponuka zastaralých produktov a absencia výskumu a vývoja, nízka úroveň
disciplíny a slabá personálna práca, nevyjasnená vlastnícka štruktúra a
nevýkonný manažment. Tieto podniky môžu síce dostať podporu, ale reinžinieringový
proces musia odštartovať zo svojej úrovne.
Prestavba
sektoru dodávateľov automobilových komponentov na Slovensku je dlhodobá úloha.
Strategické ohniská reinžinieringu podľa nášho názoru sú :
1. Identifikácie
dlhodobejších trhových medzier a nových výrobkových a regionálnych trhových
segmentov spojená s vytváraním zahraničnej spolupráce pre prienik na tieto trhy.
2. Optimalizácia
produkčnej štruktúry komponentov (nomenklatúra, sortiment, objemy, inovácie), ktorá
vyrieši využitie zdrojovej základne a rast pridanej hodnoty produktov.
3. Vyriešenie
pretrvávajúcich interných podnikových
problémov v produktivite, kvalite, úrovni výskumu, financovaní, technológiách, ale
aj v podnikovej kultúre a riadení.
Tieto úlohy sú náročné, neexistuje však iná alternatíva, ak sektor má vstúpiť do 21. storočia s filozofiou otvorenej konkurenčnej súťaže a zákazníckeho prístupu.