STRATEGICKÉ ASPEKTY VÝROBY AUTOMOBILOVÝCH KOMPONENTOV NA SLOVENSKU

 Ing. Alfréd Richter, splnomocnenec vlády SR pre automobilový priemysel

 ÚVOD

Program rozvoja automobilovej výroby SR zaujal širokú verejnosť svojimi cieľmi vo výrobe finálnych výrobkov, predovšetkým osobných automobilov. Podniky na druhej strane intenzívne sústreďujú aktivity na rozšírenie výroby automobilových komponentov. V tomto smere možno konštatovať súlad so stratégiou programu, pretože rozvoj výroby komponentov podmieňuje úspešnosť projektov finálnych výrobkov a okrem toho je príležitosťou pre diverzifikované uplatnenie sa veľkého počtu našich podnikov na globálnom automobilovom trhu.

            V tomto príspevku uvádzame zovšeobecnenie niektorých skúseností získaných pri iniciatívach a projektoch na rozvoj výroby automobilových komponentov na Slovensku.

 ŠTRUKTURALIZÁCIA AUTOMOBILOVÝCH KOMPONENTOV

Každý automobil obsahuje niekoľko tisíc súčiastok, ktoré sa v rozmanitých variantoch združujú do funkčných uzlov a agregátov. Rozmanitosť komponentov je aj dôvodom rozmanitosti ich výroby a dodávok.

            V súčasnosti sa u nás komponenty automobilov rozlišujú najmä podľa príslušnosti k výrobným odborom a hlavnej technológii (mechanické diely, elektrosúčiastky, gumárenské výrobky a pod.). Táto klasifikácia je dôležitá z hľadiska potenciálu výrobných kapacít pre vstup do dodávateľskej siete, riešenie sériovosti, limitných nákladov a ďalších výrobných atribútov. Nepostačuje však na analýzy trhov, spôsobov predaja a organizácie spolupráce so zahraničným partnerom. Uvedieme preto ďalšie dôležité triediace znaky pre automobilové komponenty.

1.     Lokalizácia komponentov podľa konštrukčných celkov automobilov

-      Komponenty na zabezpečenie pohybu. Patria sem napr. motory, prevodovky, nápravy, systém riadenia a brzdný systém

-      Komponenty karosérie. Dielce skeletu karosérie a ostatné karosérne diely

-     Komponenty vybavenia karosérie. Patria sem : sedadlá, palubné dosky, vybavenie interiéru, systémy osvetlenia, nárazníky a pod.

-     Komponenty ovládania a riadenia. Monitorizačné prvky a ovládacie systémy a prístroje

-     Komponenty zvyšujúce komfort prevádzky vozidla. Napr. : klimatizácia, audiotechnika

-     Komponenty zvyšujúce bezpečnosť vozidla. Systém ABS, nafukovacie vankúše a i.

-     Komponenty zabezpečujúce ekológiu prevádzky. Patria sem: katalyzátory, systémy znižovania spotreby

Komponenty, ktoré určujú kľúčové konkurenčné parametre finálneho výrobku z hľadiska bezpečnosti, spoľahlivosti, výkonu a identity sú zabezpečované dominantne v sieti finálneho výrobcu a platia tu najprísnejšie dodávateľské podmienky na kvalitu.

2.      Na vzťah komponentov k finálnemu výrobku

-     Komponenty používané pri montáži automobilu resp. pri zložitých opravách (napríklad dielce pre skelety karosérií)

-     Náhradné diely - značkové a neznačkové. Značkové komponenty garantujú finálni výrobcovia a striktne predpisujú ich použitie pri opravách.

Príležitosť pre slovenských dodávateľov predstavuje export a reexport neznačkových komponentov, t.j. dodatočné úpravy u zahraničného partnera, ktoré ich transformujú na značkové.

3.     Klasifikácia komponentov podľa životnosti a spôsobu použitia

-     Komponenty s krátkou dobou životnosti (napríklad klinové remene, zapaľovacie sviečky, filtre) sa dodávajú cez všeobecnú obchodnú sieť. U týchto komponentov sú dôležité nízke ceny, dostupnosť na trhu, spotrebiteľské balenie a intenzívna podpora predaja.

-     Základné komponenty s dlhou dobou životnosti. Určujú v podstate funkčnosť automobilov a ich kvalitu (napríklad motory a ich súčiastky, brzdové systémy, nápravy).  Ich dodávky predpokladajú vysokú kvalitu a integráciu do siete finálneho výrobcu.

-     Auto-príslušenstvo. Komponenty majú variabilné použitie v rôznych typoch automobilov. Spôsob dodávok a forma predaja je podobná ako u spotrebného tovaru (napríklad autorádiá, autoalarmy, spojlery, strešné nosiče)

4.      Začlenenie dodávateľských firiem do sietí

Napriek značnej diverzifikácii dodávateľských firiem pre automobilový priemysel možno vymedziť tri hlavné štrukturálne typy

a)      Dodávateľská sieť finálneho výrobcu

Princíp výroby komponentov vo vlastnej firme bol dominantný v začiatkoch automobilovej výroby. Ideou teda bolo vyrobiť všetko pre vozidlo vo vlastnej firme.

V 80-tych rokoch rad svetových výrobcov preferoval vlastnú výrobu komponentov. Napríklad General Motors montoval automobily na 80 % z výroby vlastných divízií.

Tento prístup vo všeobecnosti ustupuje v svetovej automobilovej výrobe. Čiastočne sa uplatňuje v preferencii dodávok komponentov z dcérskych spoločnosti finálneho výrobcu. Osobitne to platí pre kľúčové agregáty určujúce konkurencie schopnosť automobilov. Tento smer reprezentujú na Slovensku najmä aktivity koncernu Volkswagen.

b)      Dodávateľské celosvetové firmy

Firmy špecializujúce sa na dodávky komponentov vznikli pôvodne s vymedzenou orientáciou. Rozvoj ich výrobkovej a technologickej špecializácie však prekonal dimenzie dodávok do materskej firmy a v súčasnosti pôsobia ako globálni dodávatelia. Napríklad obrat americkej firmy Delphi Automotive System   bol v roku 1995 vo výške 39,6 mld. DEM. V tejto oblasti konštatujeme doteraz nevyužitý priestor pre slovenské podniky.

c)      Nezávislí stredne veľkí dodávatelia komponentov

Pružne operujú na celosvetovom trhu automobilových komponentov nezávisle od vlastníckych vzťahov. Princípom činnosti je operatívne využívanie trhových medzier.

Ich úspešnosť je podmienená :

-         výrobkovou a technologickou špecializáciou

-         dosiahnutím ekonomickej škály v objeme výroby

-         splnením medzinárodných štandardov kvality a obchodných podmienok

-         rozvinutým systémom obchodných vzťahov

Napriek tomu, že všeobecným trendom je nerozlišovanie, či je dodávateľom vlastná alebo nezávislá spoločnosť, ak dodávky komponentov spĺňajú požiadavky kvality, ceny, množstva a formy dodávok, je identifikácia typovej triedy dodávateľa dôležitá pre formovanie strategických podnikateľských prístupov.

VÝVOJOVÉ TRENDY V OBLASTI DODÁVOK KOMPONENTOV

 Dôležitou podmienkou rozvoja automobilových komponentov je rešpektovanie globálnych vývojových trendov. Najdôležitejšie z nich sú :

Modularizácia

Trend konštrukcie automobilov z modulov samostatne predmontovaných namiesto individuálnych súčiastok začal v 80-tych rokoch. Dôvodom  sú nižšie náklady u výrobcov komponentov ako u finálnych výrobcov,  zjednodušenie montáže a jej flexibilita, skrátené inovačné cykly a pozitívne dôsledky na kvalitu finálnych výrobkov. Tento trend intenzívne pokračuje aj ďalej a vytesňovanie výroby dielcov z finálnych závodov je významnou charakteristikou budúcej automobilovej výroby. Modularizácia zároveň je základom pre štandardizáciu činnosti výrobcov komponentov a ich pôsobenia na globálnych trhoch.

Redukcia počtu dodávateľov

Konkurenčný tlak a racionalizácia výroby vedie k všeobecnému znižovaniu počtu dodávateľov komponentov. Expertné analýzy hovoria o znižovaní počtu dodávateľov 5 až 10- násobne. Niektoré štúdie predpokladajú, že z  počtu  viac ako 3000 dodávateľov I. úrovne v roku 1995 v Európe zostane iba 300 v roku 2000.

Teritoriálne približovanie dodávateľských závodov k montážnym závodom

Je dôsledkom tlaku na znižovanie logistických nákladov, zvyšovanie flexibility a celkovej regionalizácie automobilovej výroby. Hlavné formy tohoto trendu sú:

-         výber dodávateľa (podľa lokalizácie)

-         nové investície najmä formou dodávateľských parkov v regióne finálneho výrobcu

-         budovanie dodávateľských firiem v montážnych závodoch

Pyramídové dodávateľské stratégie

Významným trendom je postupná reštrukturalizácia siete dodávateľov automobilových komponentov do pyramídovej architektúry. Typová schéma pyramídy je:

            1. finálny výrobca automobilov

            2. prvostupňoví dodávatelia komplexných agregátov

            3. dodávatelia II. úrovne (pre prvostupňových)

            4. dodávatelia III. úrovne  (pre druhostupňových)

Výrobca koordinuje a má priame vzťahy len s prvostupňovými dodávateľmi. Títo zároveň zodpovedajú za vývoj v oblasti komponentov, logistiku a koordináciu dodávateľov II. úrovne.

 Integrácia dodávateľov a výrobcov

Súvisí s trendom stabilizácie dodávateľských systémov, ich dlhodobými vzťahmi a racionalizáciou. Jej hlavné formy sú:

a)             Dodávatelia v montážnom závode (fáza 1)

            Pracujú off line - využitie výhod efektívnej logistiky.

b)              Dodávatelia zapojení do finálnej montáže (fáza 2)

                  Dodávatelia montujú svoje komponenty do vozidiel

c)             Konzorcium dodávateľov a montážnych závodov  (fáza 3)

Dodávatelia investujú do montážnych závodov a participujú na manažmente, výskume, vývoji a obchode.

Reštrukturalizácia dodávateľských systémov v celosvetovom meradle nie je univerzálna a lineárna. Procesy sú v rôznych podmienkach na rôznej úrovni. Konštatuje sa, že :

-         podiel tradičnej organizácie dodávateľských systémov  ostane významný aj po roku 2000

-         významný pokrok je u najväčších výrobcov automobilov (napr. VW, Toyota,    Ford)

-         najvyšší stupeň reštrukturalizácie dodávateľskej siete súvisí s realizáciou nových stavieb automobiliek

 REINŽINIERING DODÁVATEĽSKÉHO SEKTORU SR

 K riešeniu problematiky reinžinieringu dodávateľských podnikov vykonal splnomocnenec vlády SR pre rozvoj automobilovej výroby s expertným tímom osobné návštevy a analýzy u väčšiny súčasných a potenciálnych  firiem. Závery z týchto analýz sú :

·        Konštatuje sa existencia jadra novej štruktúry podnikov automobilovej výroby, ktoré splňujú svetové konkurenčné štandardy a postupne „nabaľujú na seba ďalšie podniky“

Ako príklady možno uviesť Volkswagen Bratislava s.r.o., Matador Púchov a.s., VSŽ Holding a.s. Košice, GPA a.s. Košice

·        Na Slovensku pôsobí rad firiem strednej veľkosti, ktoré  sú zapojené do medzinárodných dodávateľských sietí, sú certifikované podľa náročných noriem VDA 6, majú ujasnené rozvojové programy.

Ako príklady možno uviesť VDA Nitra, VAB Prešov, Metalsint Dolný Kubín, Presskam Bratislava a iné.

·        Osobitnú skupinu predstavujú firmy, ktoré identifikovali potenciál tohoto sektoru a intenzívne sa snažia o vstup do celosvetového automobilového priemyslu.

Mnohé z nich sú iba v štádiu podnikateľských zámerov. Pozitívom je ich intenzívny záujem a príprava na reinžiniering.

 ·        Na druhej strane veľký počet podnikov s technologickým a pracovným potenciálom na výrobu automobilových komponentov nemá ujasnené svoje strategické smerovanie. Typické problémy sú : čakanie na impulzy zhora, osobitne na finančné dotácie, čakanie na zahraničného investora, ktorý príde do podniku sám so zaujímavou ponukou, ponuka zastaralých produktov a absencia výskumu a vývoja, nízka úroveň disciplíny a slabá personálna práca, nevyjasnená vlastnícka štruktúra a nevýkonný manažment. Tieto podniky môžu síce dostať podporu, ale reinžinieringový proces musia odštartovať zo svojej úrovne.

 Prestavba sektoru dodávateľov automobilových komponentov na Slovensku je dlhodobá úloha. Strategické ohniská reinžinieringu podľa nášho názoru sú :

1.      Identifikácie dlhodobejších trhových medzier a nových výrobkových a regionálnych trhových segmentov spojená s vytváraním zahraničnej spolupráce pre prienik na tieto trhy.

2.      Optimalizácia produkčnej štruktúry komponentov (nomenklatúra, sortiment, objemy, inovácie), ktorá vyrieši využitie zdrojovej základne a rast pridanej hodnoty produktov.

3.      Vyriešenie pretrvávajúcich  interných podnikových problémov v produktivite, kvalite, úrovni výskumu, financovaní, technológiách, ale aj v podnikovej kultúre a riadení.

Tieto úlohy sú náročné, neexistuje však iná alternatíva, ak sektor má vstúpiť do 21. storočia s filozofiou otvorenej konkurenčnej súťaže a zákazníckeho prístupu.

Späť