Globalizácia v automobilovej výrobe pokračuje
Doc.Ing. Ján Lešinský, CSc.
V krajinách Strednej Európy sme svedkami nebývalého rozvoja automobilizmu - výroby aj využívania dopravy „po kolesách“. Hlavne v štátoch CEFTA (CZ, H, PL, ROM, SLO, SR) narastá výkonnosť časti strojárenstva - výrobcov pre automobilový priemysel. Aj v ďalších desiatich rokoch predpokladáme intenzívne upevnenie pozície takej výroby na celkovej výrobe v týchto štátoch, preto je účelné „sledovať“, čo robia „veľkí“.
Svetový automobilový priemysel
v ostatných piatich rokoch je charakterizovaný miernym nárastom produkcie. Po
desiatkach rokov medzi dvomi svetovými vojnami, keď bola rozvíjaná výroba hlavne v
USA, i po desiatkach rokov po druhej svetovej vojne, keď stúpala svetová výroba hlavne
vďaka rastu výroby v Západnej Európe a Japonsku, sme svedkami rozvoja výroby
osobných automobilov v ďalších oblastiach - hlavne v štátoch Strednej Európy -
obr.1 a 2. To postupne mení podiel jednotlivých zón i krajín na celom „koláči“,
ktorý plynie z automobilovej výroby na svete - obr.3.
Obr.1.: Produkcia osobných automobilov
podľa zón - 1994 - 1998
Najvýraznejšie
pribúda produkcia práve v európskych častiach - v EÚ (v ostatných 5-tich rokoch
stúpla výroba o 20%) a v štátoch S. a V. Európy (+ 40% aj napriek veľkému poklesu
výroby v Rusku). Do roku 2010 v štátoch CEFTA je predpoklad rozvoja finálnej výroby o
ďalších 100%, hlavne to zvýši podiel Strednej a Východnej Európy na temer 10 %
svetovej výroby osobných automobilov.
Úloha
finálnych výrobcov
Finálni
výrobcovia sledujú okrem základnej činnosti - vyrábať čo najlacnejšie - i mnohé
ďalšie oblasti v svojej činnosti, ktoré majú zohľadniť vplyv politických a
verejných aktivít hlavne z hľadiska vplyvu dopravných prostriedkov na životné
prostredie (emisie, palivá, pasívne stránky automobilizácie, infraštruktúra,...),
sociálnu stránku (zamestnanosť, premiestňovanie činností, vzdelanie ľudských
zdrojov) i technický pokrok, do ktorého ich „ženie“ konkurencieschopnosť. Stále
viacej sa dostáva finálny výrobca do úlohy koordinátora mnohých aktivít svojich i
narastajúceho podielu dodávateľov na celkovej výrobe. Účinky globalizácie
prinášajú podstatné zníženie počtu tzv. nezávislých výrobcov (dnes je ich na
svete v podstate len 15). Každá fúzia prináša napr. zmenšenie počtu platforiem, ale
i zväčšenie schopnosti splniť mnohé želania mnohých zákazníkov vďaka
flexibilnosti v technických riešeniach. Objemy výroby ( i výnosy z nich - obr. 4 )
hovoria o stále rastúcej brandži, čo sa prejavuje i u nás.
Obr. 2.:
Trend v produkcii osobných automobilov podľa zón - 1994 - 1998
Obr. 3.: Podiely zón na výrobe osobných automobilov - 1998
V týchto
rokoch 25 najväčších finálnych výrobcov produkuje temer 1000 mld. USD (v roku 1998
to bolo 955 mld.USD vo výnosoch) ... v troch najsilnejších zoskupeniach - EÚ,
Japonsko+Kórea, NAFTA (USA, Mexiko, Kanada) bolo v roku 1998 vyrobených 86% OA ...
Obr.4.:
Najväčších 25 výrobcov v automobilovom priemysle (podľa výnosov - 1998)
... A
dodávateľov
Úloha
dodávateľov sa postupne v tomto storočí mení. Prvých tridsať rokov boli
dodávatelia z dopravných dôvodov blízko konečnej montáže, s rozšírením mobility
hlavne po II. svetovej vojne sa hľadali lepší dodávatelia aj ďalej. Dnes sú už
dodávatelia z ľubovoľného miesta na svete, sú však najlepší ... prináša to ich
zväčšovanie (ale i zmenšovanie ich počtu), to im umožňuje viacej investovať do
výskumu a vývoja. Výskumom nie je riešená iba funkčnosť nimi dodávaného
komponentu, ale aj zohľadnenie podielu na znižovaní nákladov na celé auto...Nie
rovnaké výdavky na výskum a vývoj na jednotlivých kontinentoch ( v Európa je
vydávaných temer 40 % všetkých prostriedkov na výskum a vývoj, v USA štvrtina )
hovoria o schopnosti finálnych výrobcov nakupovať, ale i o širšom zázemí v
spoločnostiach, ktoré sú za výskum a vývoj stále viacej zodpovedné - u
dodávateľov ( v Európe je to v pomere finálni výrobcovia - dodávatelia 7:3, v USA
8:2). Trend zmenšovania počtu systémových dodávateľov je zjavný aj v pomerne malom
počte „veľkých“ - obr.4, ktorí tvoria veľké hodnoty i z hľadiska celého
svetového priemyslu.
Pohľad
na poradie hovorí o napojení veľkých na veľkých finálnych výrobcov (DELPHI-GM,
VISTEON-FORD, BOSCH-VW, ECIA-PSA, atď.), ale i o potenciálnych partneroch pre výrobcov
v menej „obsadenom“ teritóriu. Mnohí už v štátoch CEFTA sú, niekoľkí sa
chystajú ...
Obr.
5.: 25 najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel
Záver
Svet
výroby automobilov sa koncentruje podstatne viac, ako boli v nedávnej minulosti
predstavy svetových analytikov. Je to z hľadiska technickej tvorby, ale aj technickej a
ekonomickej aktivity výhodné, hlavne tam, kde sa aktivita realizuje. Našou výhodou je
trend presúvania automobilovej výroby do teritórií zdatných taký druh výroby
zvládnuť, čo Stredná Európa spĺňa. Bude spĺňať dovtedy, pokiaľ bude mať
schopnosť dotovať túto oblasť schopnými ľudmi. Náklady na výskum a vývoj
(kvalifikovaná práca) sú v automobilovom svete významnou položkou (napr. v roku 1990
boli viac ako 38 mld. USD), tá sa presúva práve s výrobou systémových dodávateľov
pre AP. Možno aj to by mohlo byť našou veľkou šancou ...
Príspevok
do diskusie na medzinárodnom seminári Globalizácia
v automobilovom priemysle Termín a miesto konanie: 21.10.1999, Bratislava Periodicita: jednorázová akcia Organizátor:
SAITS, ZAP, MH
SR |