Globalizácia v automobilovej výrobe pokračuje

Doc.Ing. Ján Lešinský, CSc.

V krajinách Strednej Európy sme svedkami nebývalého rozvoja automobilizmu - výroby aj využívania dopravy „po kolesách“. Hlavne v štátoch CEFTA (CZ, H, PL, ROM, SLO, SR) narastá výkonnosť časti strojárenstva - výrobcov pre automobilový priemysel. Aj v ďalších desiatich rokoch predpokladáme intenzívne upevnenie pozície takej výroby na celkovej výrobe v týchto štátoch, preto je účelné „sledovať“, čo robia „veľkí“.

Svetový automobilový priemysel v ostatných piatich rokoch je charakterizovaný miernym nárastom produkcie. Po desiatkach rokov medzi dvomi svetovými vojnami, keď bola rozvíjaná výroba hlavne v USA, i po desiatkach rokov po druhej svetovej vojne, keď stúpala svetová výroba hlavne vďaka rastu výroby v Západnej Európe a Japonsku, sme svedkami rozvoja výroby osobných automobilov v ďalších oblastiach - hlavne v štátoch Strednej Európy - obr.1 a 2. To postupne mení podiel jednotlivých zón i krajín na celom „koláči“, ktorý plynie z automobilovej výroby na svete - obr.3.

Obr.1.: Produkcia osobných automobilov podľa zón - 1994 - 1998

Najvýraznejšie pribúda produkcia práve v európskych častiach - v EÚ (v ostatných 5-tich rokoch stúpla výroba o 20%) a v štátoch S. a V. Európy (+ 40% aj napriek veľkému poklesu výroby v Rusku). Do roku 2010 v štátoch CEFTA je predpoklad rozvoja finálnej výroby o ďalších 100%, hlavne to zvýši podiel Strednej a Východnej Európy na temer 10 % svetovej výroby osobných automobilov.

Úloha finálnych výrobcov

Finálni výrobcovia sledujú okrem základnej činnosti - vyrábať čo najlacnejšie - i mnohé ďalšie oblasti v svojej činnosti, ktoré majú zohľadniť vplyv politických a verejných aktivít hlavne z hľadiska vplyvu dopravných prostriedkov na životné prostredie (emisie, palivá, pasívne stránky automobilizácie, infraštruktúra,...), sociálnu stránku (zamestnanosť, premiestňovanie činností, vzdelanie ľudských zdrojov) i technický pokrok, do ktorého ich „ženie“ konkurencieschopnosť. Stále viacej sa dostáva finálny výrobca do úlohy koordinátora mnohých aktivít svojich i narastajúceho podielu dodávateľov na celkovej výrobe. Účinky globalizácie prinášajú podstatné zníženie počtu tzv. nezávislých výrobcov (dnes je ich na svete v podstate len 15). Každá fúzia prináša napr. zmenšenie počtu platforiem, ale i zväčšenie schopnosti splniť mnohé želania mnohých zákazníkov vďaka flexibilnosti v technických riešeniach. Objemy výroby ( i výnosy z nich - obr. 4 ) hovoria o stále rastúcej brandži, čo sa prejavuje i u nás.

Obr. 2.: Trend v produkcii osobných automobilov podľa zón - 1994 - 1998

Obr. 3.: Podiely zón na výrobe osobných automobilov - 1998

V týchto rokoch 25 najväčších finálnych výrobcov produkuje temer 1000 mld. USD (v roku 1998 to bolo 955 mld.USD vo výnosoch) ... v troch najsilnejších zoskupeniach - EÚ, Japonsko+Kórea, NAFTA (USA, Mexiko, Kanada) bolo v roku 1998 vyrobených 86% OA ...

Obr.4.: Najväčších 25 výrobcov v automobilovom priemysle (podľa výnosov - 1998)

... A dodávateľov

Úloha dodávateľov sa postupne v tomto storočí mení. Prvých tridsať rokov boli dodávatelia z dopravných dôvodov blízko konečnej montáže, s rozšírením mobility hlavne po II. svetovej vojne sa hľadali lepší dodávatelia aj ďalej. Dnes sú už dodávatelia z ľubovoľného miesta na svete, sú však najlepší ... prináša to ich zväčšovanie (ale i zmenšovanie ich počtu), to im umožňuje viacej investovať do výskumu a vývoja. Výskumom nie je riešená iba funkčnosť nimi dodávaného komponentu, ale aj zohľadnenie podielu na znižovaní nákladov na celé auto...Nie rovnaké výdavky na výskum a vývoj na jednotlivých kontinentoch ( v Európa je vydávaných temer 40 % všetkých prostriedkov na výskum a vývoj, v USA štvrtina ) hovoria o schopnosti finálnych výrobcov nakupovať, ale i o širšom zázemí v spoločnostiach, ktoré sú za výskum a vývoj stále viacej zodpovedné - u dodávateľov ( v Európe je to v pomere finálni výrobcovia - dodávatelia 7:3, v USA 8:2). Trend zmenšovania počtu systémových dodávateľov je zjavný aj v pomerne malom počte „veľkých“ - obr.4, ktorí tvoria veľké hodnoty i z hľadiska celého svetového priemyslu.  

Pohľad na poradie hovorí o napojení veľkých na veľkých finálnych výrobcov (DELPHI-GM, VISTEON-FORD, BOSCH-VW, ECIA-PSA, atď.), ale i o potenciálnych partneroch pre výrobcov v menej „obsadenom“ teritóriu. Mnohí už v štátoch CEFTA sú, niekoľkí sa chystajú ...

Obr. 5.: 25 najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel

Záver

Svet výroby automobilov sa koncentruje podstatne viac, ako boli v nedávnej minulosti predstavy svetových analytikov. Je to z hľadiska technickej tvorby, ale aj technickej a ekonomickej aktivity výhodné, hlavne tam, kde sa aktivita realizuje. Našou výhodou je trend presúvania automobilovej výroby do teritórií zdatných taký druh výroby zvládnuť, čo Stredná Európa spĺňa. Bude spĺňať dovtedy, pokiaľ bude mať schopnosť dotovať túto oblasť schopnými ľudmi. Náklady na výskum a vývoj (kvalifikovaná práca) sú v automobilovom svete významnou položkou (napr. v roku 1990 boli viac ako 38 mld. USD), tá sa presúva práve s výrobou systémových dodávateľov pre AP. Možno aj to by mohlo byť našou veľkou šancou ...

Príspevok do diskusie na medzinárodnom seminári

Globalizácia v automobilovom priemysle

 Termín a miesto konanie:   21.10.1999, Bratislava

 Periodicita:                        jednorázová akcia

 Organizátor:                      SAITS, ZAP, MH SR

Späť