PREVÁDZKA AUTOMOBILOV

TOK HMôT, ICH ÚPRAVY A SPRACOVANIE

Lešinský Ján  

  ABSTRACT

The governments around the world want an automotive industry at least as their citizens want automobils. The industry has thus helped societes pursue economic development. The automobile is a product of today’s society but has developed and changed more important social, economical (and political) dynamics of societies modern times. So the countries of this zone will take larger share in production of basic materials, systems, in production and utilization of cars, PsC’s fleet, and in their recycling.  And ...those countries that participate more in car production, have proportionally higher number of them, not for freedom only.

 1.0       ÚVOD

V roku 1998 sme nakúpili temer 80 000 osobných automobilov, z toho iba každé jedenáste nebolo nové, čo je veľmi dobrý trend v ostatných piatich rokoch. Na konci roka 1998 sme dosiahli hustotu 222 OA na 1000 obyvateľov, t.j. virtuálne 4,3 cestujúcich je v jednom osobnom automobile. V Európe rok 1998 bol absolútne najúspešnejší rok - bolo predaných 14 341 246 automobilov. Od roku 1990 po prvý-krát to bol rok rekordný. Tento rok -rok 1999 bude však v predaji „poznačený“ recesiou.

Na Slovensku sme celkove zaevidovali temer 106 000 vozidiel, z toho bolo 72 % osobných automobilov, 10% motocyklov, 9% nákladných automobilov, temer 9% prípojných vozidiel a ťahačov. Veľmi málo (len 319) bolo novo-zaevidovaných autobusov, nové nenahradili ani vyradené autobusy v tom istom roku. Ak zhrnieme - novými registráciami vozidiel pribudli počty v kategóriách osobných automobilov, motocyklov, nákladných automobilov, ťahačov a prípojných vozidiel. Stav poklesol v dodávkach, špeciálnych vozidlách, autobusoch, traktoroch a návesoch. Na priemernom veku parku automobilov sa to odrazilo veľmi málo, jednotlivé kategórie stále stárnu...Celkove máme na Slovensku na cestách 1,718 mil. vozidiel, z toho viac ako 1,55 mil. so spaľovacím motorom.

 2.0 PREVÁDZKA MOTOROVÝCH VOZIDIEL

Výroba a prevádzka automobilov sú významnými faktormi vplyvu v každej priemyselnej krajine. V rokoch najväčšieho rozvoja - po II. svetovej vojne, rozsiahlosť výroby dosiahla 10 - 20 % všetkých pracovných príležitostí v jednotlivých štátoch. Intenzita výroby a jej sústavné skvalitňovanie priniesli na cesty sveta temer miliardu vozidiel, z ktorých dnes premáva temer 500 miliónov osobných a viac ako 150 miliónov úžitkových motorových vozidiel rôznej výroby, od kusovej až po státisíce kópií...

Pohybujúce sa vozidlá prinášajú aj pohyb ďalších státisícov ľudí (infraštruktúra, služby, servisy, čerpacie stanice...). Slovensko má nevhodnú štruktúru motorových vozidiel, to prináša relatívne viacej, ale neefektívnej, práce. Priemerný vek parku cca 15 rokov hovorí o technickom zaostávaní väčšiny vozidiel za súčasnými možnosťami služieb, zväčša už podporovaných počítačmi.

Tab.1: Spotreba komponentov na plánovanú prevádzku 200 000 km/osobný automobil  

Typ komponentu

Jednotka Množstvo ČR/rok SR/rok Jednotka

Brzdová kvapalina

liter 3   1 290   4 200 hl
Chladiaca kvapalina liter 22   9 460 30 800 hl
Motorový olej liter 60 25 800 84 000 hl
Prevodový olej liter 5   2 150   7 000 hl
Kvapalina do ostrekovača liter 44 nerec. nerec.  
Vzduchový čistič ks 5 2,15 0,7 mil.
Batéria ks 3 1,29 0,42 mil.
Brzdové obloženie sada 1 0,43 0,14 mil.
Hnací remeň ks 2 0,86 0,28 mil.
Žiarovka ks 4 1,72 0,56 mil.
Čistič oleja ks 10 4,3 1,4 mil.
Nárazník ks 1 0,43 0,14 mil.
Zapaľovacia sviečka sada 4 1,72 0,56 mil.
Pneumatika (Leto + Zima) sada 3+2 1,3+0,9 0,4+0,3 mil.
Čelné sklo ks 1 0,43 0,14 mil.
Ramienko stierača ks 4 1,72 0,56 mil.
Výfukový systém + katalizátor ks 2 0,86 0,28 mil.
Brzdový kotúč (bubon) sada 1 0,43 0,14 mil.
Gum. dielce (brzdy, pal. syst.) sada 2 0,86 0,28 mil.

Za najväčší problém tohto desaťročia z hľadiska automobilizácie u nás môžme považovať neexistujúci systém účelného spracovania komponentov z ich výmeny počas prevádzky motorových vozidiel a hlavne celých motorových vozidiel (ani osobných) po ich doslúžení. V Tab.1 sú uvedené predpokladané množstvá komponentov na náhradu v rokoch 1999 - 2010 pri očakávanom priemernom parku 1400000 osobných automobilov na Slovensku (pre porovnanie uvádzam aj v ČR - 4 300 000 OA).

Poznámka: Vo svetovom meradle osobným vozidlom sa najazdí priemerne 14 000 km za rok. Trend je klesajúci. V našich podmienkach oživenie v automobilizácii a narastajúca hustota automobilov zdanlivo vytvára dojem plánovania 200 000 km za podhodnotený. Skúsenosti však ukazujú, že morálne „znehodnotenie“ automobilu dosahuje v priemere práve takúto hodnotu (aj keď technicky už moderný automobil umožňuje predpokladať i 20 ročnú prevádzku).

 4.0 MATERIÁLY A ICH ÚPRAVA

Tab.1 nevystihuje problém druhov hmôt, ktoré spolu so starými vozidlami bude treba spracovať. Vysoké tempo inovácie prináša a bude prinášať, ako to vidieť z obr.2, nové materiály, to si vynúti i nové technológie. Aj energetická hodnotu z hľadiska ďalšieho spracovania, ale i zisku energie ich návratom do výroby sa bude meniť. Dnešný stav je na obr.3 (napr. energetická náročnosť na „zavedenie“ primárneho horčíka do obehu sa v ďalšom využívaní podstatne zmenší - len na 10%). Motivácia na tvorbu nového automobilu bude zahŕňať stále viacej i cenu na spracovanie hmoty starého automobilu pre jej ďalšie využitie... Tempo zmien v automobilovom svete je vysoké. Snaha o podstatné zníženie spotreby a produkcie emisií, nákladov na výrobu a potreba ochrany životného prostredia dominuje od konštrukčných prác až po snahu, neumožniť prevádzkovateľom znehodnotiť technické dielo „neodborným“ využívaním. Po roku 2010 sa dá očakávať podstatná zmena vzhľadu osobných automobilov, ktoré umožnia (budú tak konštruované) účelný pohyb osôb v stále sa zväčšujúcich mestských aglomeráciách (dnes je to hlavne preprava hmoty vozidla).  

Obr.2.: Tempo zmien v používaných materiáloch (OA) v automobilovom priemysle [L10]

Z predchádzajúceho vyplýva potreba

            - urýchlene spracovať koncepciu na zber materiálov a ich návrat do výroby,

            - sledovať trendy v kvalite materiálov prichádzajúcich do parku v nových automobiloch,

            - prispôsobovať zákonné opatrenia kontinentálnym predpisom, ktoré v blízkej budúcnosti podstatne ovplyvnia všetky krajiny Európy.

Z technologického hľadiska sú spracované mnohé riešenia spracovania jednotlivých súčastí, materiálov i celkov. Za najúčelnejšie v našich podmienkach (teritórium, infraštruktúra, atď.) sú riešenia spracovateľskými linkami podľa súčastí a materiálov, menej budeme s novými vozidlami využívať šréder.  

Obr.3.: Potreba energie recyklovaného materiálu v pomere k energii pri prvo-výrobe [L12]

 5.0 VÍZIA

Automobil počas využívania a po svojom doslúžení nebude ani zabalený, nebude ani z jednoduchého materiálu, bude však z materiálov, ktoré obyvatelia Slovenska pre rozvíjajúcu sa materiálnu výrobu budú potrebovať. Tempo automobilizácie do roku 2010 na Slovensku, v štátoch CEFTA i v celej Strednej a Východnej Európe bude podliehať potrebe obyvateľov tejto skupiny európskych štátov „vyrovnať“ sa svojimi aktivitami úmerne vynaloženej práci svojim susedom. Priemysel, ekonomika i vyššie organizačné zásahy to umožnia. Na našom teritóriu si to však budeme organizovať sami. Čím skôr, tým lepšie. ..

6.0 ZÁVER

Slovensko má predpoklady ešte viacej rozvinúť výrobu komponentov hlavne pre OA, a montáž vozidiel (VW Slovakia). Oproti roku 1998 vyprodukované hodnoty (cca 15% priemyselnej výroby bola automobilová výroba) budú v najbližších dvoch rokoch zdvojnásobnené. Rozširovanie montáže finálnych výrobkov priťahuje systémových (globálnych) dodávateľov na teritórium Slovenska, dnes hlavne blízke Bratislave. Získané prostriedky na reciprocitu umožnia obyvateľom [L5] zlepšiť stav v parku z hľadiska teritoriálneho rozmiestnenia [L3], z hľadiska nevýhodného vekového zloženia, i z hľadiska štruktúry. Práca s odpadom, resp. úplnejšie recycling  [L1], ktorú bude potrebné urýchlene riešiť, sa azda už rozbehne. Umožní to lacnejší rozbeh i ďalším.

 7.0 LITERATÚRA

[L1] Lešinský,J.: Čo bude jazdiť po cestách SR (a čo bude potrebné spracovávať v najbližšom desaťročí). In.: Zborník medzinárodnej konferencie TOP ´98, s.32-38. Vydavateľstvo STU, Bratislava, 1998.

[L2] Nakamura,H.: Challenge to the Automobile of the Global Environment. In.: Proceedings of the IPC-9, Keynote speeches, Nusa Dua, Bali, 1997.

[L3] Lešinský,J.:Rozvoj parku automobilov v SR. In.: MOT, Bratislava, 4/99, s. 22/24, 1999, ISSN 1210-2083.

[L4] Grunau,P.: The Global Automotive Industry - inc. C.&E.Europe - in transition. Úvodná prednáška workshopu „World Automotive Industry and our Zone“ na MEKO-AUTO’98, SAITS, Vyhne, 1998.

[L5] Lešinský,J.: Significants by automobilization of Slovakia.In.: Proceedings of 1998 FISITA World Automotive Congress, F98S195,Paris,CD ROM, Titus Consulting, 1998.

[L6] Lešinský,J.: Motorism and its requirements to metal forming products for 21st century. In.: Acta Metallurgica Slovaca, 5, Košice - Tále, 1999, p. 110 - 116, ISSN - 1335 - 1532.

[L7] Keoleian,G.A., et al.: Industrial Ecology of the Automobile. SAE Int., Warrendale, USA, ISBN 1-56091-985-X, 159 s.

[L8] Lešinský,J.:Automobilization of Central Europe Countries & Trends. In.: Proceedings of IAT’99, IAT99 2068, p.205 - 210, Nova Gorica, 1999, ISSN 1408 - 1678, ISBN 961-6238-17-5.

[L9] Lešinský,J.: Automobilization of Slovakia - Trend & Posibilities. In.: Journal  of KONES ‘97 , 23. medzinárodná vedecká konferencia KONES ´97,. Ed.: A.Jankowski, M.Sobieszanski, Bielsko-Biala, Vol.2, No.1/1997, s. 308 - 315, 1997,PL.

[L10] KOOGH,P.van der.: Automotive Industry trends, economy and technology. SAITS Workshop, Bratislava, 1999.

[L11] Kolektív: Štatistické ročenky a Ročenky Automobile Revue, AAMA, ZAP, OICA, 1993-1999.

[L12] Riley,R.Q.: Alternative Cars in the 21st Century. SAE Int., Warrendale, USA, ISBN 1-56091-519-6, 396 s.  

Príspevok bol uverejnený na medzinárodnej konferencii TOP'99

( TOP - Technika a ochrana prostredia )

 Termín a miesto konanie:   24.-25.6.1999, Smolenice

 Periodicita:                        každoročne 

 Organizátor:                      Slovenská technická univerzita, Bratislava

 Späť